Vitamín D - KalciferolVitamín D pro zdravé kosti a silnou imunitu

Nedostatek vitamínu, který se dá jednoduše získat ze slunečního záření, může způsobit nepříjemná onemocnění. Naopak jeho dostatek nám zajistí spoustu výhod - ať už jde o růst a regeneraci kostí, nebo o posílení imunity. Pojďme se podívat, jak vitamín D získat, jaká pozitiva s sebou přináší a jak nás může jeho nedostatek ohrozit.


Co je to vitamín D?

Vitamín D je souhrnný název pro skupinu látek označované jako kalciferoly, které jsou výchozí látkou pro hormon kalcitriol ovlivňující metabolismus vápníku a fosforu. Kalciferoly ale ovlivňují zhruba 200 různých chemických reakcí v organismu, proto ačkoliv vitamín D má radikální dopad na zlepšení regenerace kostí, napomáhá i dalším procesům v těle. Je proto velmi nebezpečné, když máme nedostatek vitamínu D. 


Co když mi vitamín D chybí?

Nedostatek “Déčka” se projevuje především změknutím kostí, jelikož se vápník a fosfát nemůže ve střevech dostatečně vstřebávat. Optimální hladina těchto látek pak v krvi není dostatečná a kosti se nemohou správně regenerovat. S tím samozřejmě souvisí i zvýšená kazivost zubů. Nedostatek vitamínu D a sladkosti mohou člověku zařídit o něco delší návštěvu u zubního lékaře.
Konkrétní onemocnění, ke kterým řídnutí kostí vede, mohou být osteomalacie (úbytek anorganické složky kostní hmoty) či osteoporóza (úbytek organické i anorganické složky kostní hmoty). Tato onemocnění postihnou dospělé jedince, vitamín D je ale důležitý převážně u malých dětí kvůli jejich rychlému růstu kostí. Pokud jim dostatečný přísun vitamínu nezajistíme, můžeme svým potomkům způsobit nepříjemné patálie s různými křivičnými onemocněními, jakým může být například rachitida (obecně známá jako křivice), při které dochází k velkému měknutí kostí a následně jejich deformaci.
Tím ovšem nekončíme! Vitamín D pozitivně ovlivňuje naši imunitu, chrání srdce a podle některých studií dokonce snižuje i nádorová onemocnění. Posiluje také nervovou soustavu a snižuje riziko Alzheimerovy nemoci, hyperaktivity, agresivity u dětí, deprese a autismu. I při zvýšeném krevním tlaku může být viníkem nedostatek vitamínu D.


Vitamín D v těhotenství

Na dostatek vitamínů obecně by si měly dát pozor především budoucí maminky. Nedostatek vitamínu D totiž zvyšuje riziko těhotenské cukrovky, zvyšuje pravděpodobnost císařského řezu a může způsobit i poporodní deprese rodičky. O pozitivních účincích na plod už samozřejmě ani psát nemusíme.


Kde vitamín D získat?

Asi nejdostupnějším zdrojem je sluneční záření. Sluníčko ale syntetizuje námi chtěný vitamín pomocí UVB záření, které není přes sklo propouštěno, proto slunění přes okno v kanceláři se do denního příjmu vitamínu D rozhodně počítat nedá. Ráno a večer, kdy je slunce nízko, se Vitamín D je obsažen v mnoha potravinách nebo také ve sluníčku...UVB přes ozónovou vrstvu k nám také nedostane, je tedy lepší se vydat ven v poledne. Pokud máte vitamínu D málo, rozhodně to neřešte dlouhým opalováním na letním slunci. Sluníčko může být i nebezpečné. 

Pokud se kvůli nedostatku času či nevýhodné zeměpisné poloze sluníčku moc vystavovat nemůžete, přísun vitamínu D se dá nahradit stravou.

Jeho vysoký obsah je především v rybím tuku, mléce, vaječném žloutku a játrech. Ale s velkým příjmem rozhodně nepočítejte. V potravinách je naopak vitamínu D velice málo.

Pokud jste ale celý den zavřený v budově, ryby vám nechutnají a mléko nepijete, existuje ještě třetí, klasické řešení - doplňky stravy. Těch se dá sehnat spoustu a často jsou dodávány s další látkou, která spolu s vitamínem D pozitivně působí na lidské tělo. 

Obvykle můžeme narazit třeba na kombinaci vitamínu D a vápníku nebo vitamínů D a K2. Zatímco vitamín D zařizuje vstřebání vápníku a fosforu ze střeva do krve, vitamín K2 je esenciální při vstřebávání těchto minerálních látek přímo do kostí. Organismus proto potřebuje mít oba dva tyto vitamíny. Pokud minimálně jednoho nemáme dostatek, výživa kostí nebude dostatečná.


Jaká je doporučená dávka? Můžeme se předávkovat?

U kojenců, dětí a dospívajících do pětadvacátého roku života je doporučeno přijímat zhruba 10 mikrogramů vitamínu D. Stejné množství by měly pak přijímat i těhotné a kojící ženy. Dospělému muži či ženě pak stačí zhruba polovina této dávky.

Pokud by se ale příjem denní doporučené dávky razantně překročil, může se naopak metabolismus vápníku a fosforu narušit. Při velmi vysokých dávkách může tento stav, hyperkalcémie, skončit i smrtí. Kůže má ale regulační mechanismy, které vás i při extrémně dlouhém pobytu na přímému slunečnímu svitu ochrání před předávkováním.


Závěrem

Dostatek vitamínů v těle by se neměl podceňovat. Nyní už víme, co je vitamín D, kde ho získat a co nás potká při jeho nedostatku. Kalciferoly jsou velice důležité pro správné fungování těla. Proto udělejte něco pro své zdraví, upravte si jídelníček nebo se běžte projít na procházku. Nejen že to s sebou přináší další výhody, budete mít hlavně dostatek vitamínu D a váš organismus bude fungovat tak, jak má.