Vitamín E Slunečnicová semínka obsahují vitamín E, velmi silný antioxidat

Znáte vitamín E neboli tokoferol? V tomto článku se dozvíte, k čemu je tento vitamín dobrý, kde ho najít, a jaké důsledky má jeho případná absence ve vašem organizmu. 

Co je to vitamín E?

Vitamín E je jedna z nejdůležitějších látek v našem organizmu. Vitamín E je souhrnný název pro několik substancí, které nazýváme tokoferoly. Jedná se o vitamín, který se rozpouští v tucích. Ukládá se v tkáních, jako je krevní tuk, cholesterol, kožní tuk a na dalších místech našeho organizmu.

Jde o velmi důležitý antioxidant, který je potřebný ke správné funkci mnoha orgánů v těle. To znamená, že pomáhá zpomalit procesy, které poškozují buňky. 

Nachází se v mnoha potravinách včetně rostlinných olejů, obilovin, červeného masa, drůbeže, vajec, ovoce a zeleniny. Můžete jej také zakoupit jako doplněk stravy - kupujte vždy přírodní vitamín E


Pozitivní účinky vitamínu E

Vysoká antioxidační síla vitamínu E chrání zrak před poškozením způsobeným stárnutím, zejména před makulární degenerací sítnice a tvorbou katarakty. Protizánětlivé a antioxidační působení vitamínu E působí proti tvorbě nitrosaminů (karcinogenních látek, které se tvoří v žaludku z dusitanů, které jsou přítomné v potravinách) a chrání buňky před vznikem nádorů. Vitamín E také posiluje imunitní systém.

Užívání vitamínu E pomáhá udržovat čisté cévy, zlepšit pružnost krevních cév, zabraňuje vzniku sraženin krve a aterosklerotických plaků, které by mohly způsobit žilní trombózu nebo problémy se srdcem.

Rovněž snižuje tvorbu cholesterolu, usnadňuje transport kyslíku pomocí červených krvinek, a reguluje tlak, zvyšuje sílu svalů a působí proti únavě.

Vitamín E má pozitivní vliv na kůži člověka. Je to silný antioxidant, který zabraňuje vzniku volných radikálů. Ochraňuje buněčnou strukturu a buněčné membrány v kůži. Zároveň má silné protizánětlivé a léčivé účinky, kdy napomáhá k léčení kožních vředů, seboroické dermatitidy a akné. Díky těmto vlastnostem vitamín E zabraňuje stárnutí, kůži vyhlazuje a má exfoliační účinky.
Co se stane, když nám vitamín E chybí?

Vitamín E se nachází v mnoha potravinách i doplňcích stravy, takže je vzácné, když někomu chybí. Nedostatek vitamínu E mají lidé, kteří trpí Avokádo, které obsahuje velké množství prospěšných látek, včetně velmi důležitého vitamínu Eporuchami trávení a mají problémy se správným přijímáním tuků, např. u celiakie, cystické fibrózy a pankreatitidy.

Dochází k metabolickým a svalovým dysfunkcím, neurologickým poruchám, problémům s koordinací a pohybem, ke špatné koagulaci (srážení) krve, oxidace a předčasného stárnutí tkání a výskytu zánětlivých poruch. Je rovněž dokázáno, že nedostatek vitamínu E může zvýšit riziko katarakty.


Nízká hladina vitamínu E může také vést k:

Retinopatii: dojde k oslabení světelných receptorů v sítnici a dalších buněk v oku, což může poškodit zrak a časem vést k jeho ztrátě.
Periferní neuropatii: kdy se poškodí nervová vlákna, která zabraňují nervům ve správném přenosu signálů a způsobují slabost nebo bolest, hlavně v rukou nebo nohou
Ataxii: dojde ke ztrátě kontroly nad pohybem těla
Snížené imunitní funkci
Svalové slabosti: Vitamín E je zcela nezbytný ke správné funkci centrálního nervového systému. Jeho nedostatek vede k oxidačnímu stresu, který následně vede ke slabosti svalů.


Co se stane, pokud se vitamínem E předávkujete?

Vitamín E je bezpečný, pokud je podáván orálně, nebo aplikován na kůži. Většina lidí nemá při užívání doporučené denní dávky, která je 15 mg, žádné vedlejší účinky. Vysoké dávky mohou způsobit nevolnost, průjem, křeče v žaludku, únavu, slabost, bolesti hlavy, rozmazané vidění, vyrážky, a modřiny či krvácení.

Při předávkování hrozí možné nebezpečí. Některé výzkumy naznačují, že vysoké dávky mohou zvýšit úmrtnost. Čím vyšší je dávka, tím větší je riziko závažných vedlejších účinků. Přílišná konzumace vitamínu E může zvýšit pravděpodobnost hemoragické mrtvice, při které dochází ke krvácení do mozku.

Vitamín E - podporuje srdce, je silný antioxidant, pomáhá při problémech s pokožkou, snižuje cholesterol


Kde ho najdeme?

Vitamín E se vyskytuje především v potravinách rostlinného původu, zejména v semínkách a oříšcích, např. dýňová, konopná, slunečnicová, lněná, arašídy, mandle, vlašské ořechy a v rostlinných olejích, např. slunečnicový, kukuřičný, arašídový, lněný, sójový, extra panenský olivový. Bohatým zdrojem tokoferolu jsou pšeničné klíčky, ale vitamíny E se vyskytují také v luštěninách, zejména ve fazolích a cizrně, v zelené listové zelenině, hlavně ve špenátu, v brokolici, v tuřínové zelenině a v rajčatech, chřestu, mrkvi, celeru a zejména v avokádu.

V aromatických bylinkách je vitamín E přítomný v bazalce, šalvěji, tymiánu, oreganu a kmínu. Lze ho najít také v ovoci, hlavně v bobulích, jako např. v borůvkách, malinách a brusinkách, ale i v sušených meruňkách. 

V potravinách živočišného původu se vyskytuje v mléce a mléčných výrobcích (zejména jogurt, sýry), ve vejcích (žloutek), rybách (jako treska), játrech a drůbeži.


Doporučená denní dávka vitamínu E

Dítě do 6 měsíců - 4 mg
Kojenci 7-12 měsíců - 5 mg
Děti 1-3 roky - 6 mg
Děti 4-8 let - 7 mg
Děti 9–13 let - 11 mg
Dospívající 14-18 let - 15 mg
Dospělí - 15 mg
Těhotné ženy - 15 mg
Kojící ženy - 19 mg