Víte, že můžete sladit zdravěji? Erythrit a Xylitol - nízkokalorické cukry

O tom, že klasický bílý cukr není zdravý, nemáme pochyb. Mnoho z nás si hlídá hladinu cukru v krvi nebo se snaží nekonzumovat cukry z důvodu obezity. Ale cukry a různé sladkosti na nás číhají na každém rohu, přestože jejich zdravotní rizika jsou velká. Neustálá chuť na sladké je navíc způsobena i našimi návyky. Špatné cukry způsobují obezitu, cukrovku, v neposlední řadě také problémy se zažíváním nebo zvýšenou kazivostí zubů. Dávejte si proto pozor na to, co jíte a klasický bílý cukr zkuste nahradit.

Jaké alternativy cukru si můžeme koupit? A o kolik jsou zdravější? Jaké je jejich složení a mají příznivý vliv na náš organizmus?

Erythrit

Erythrit neboli erythritol velmi doporučujeme jako náhradní sladidlo a postupné vymanění ze spárů závislosti na cukrech. Vyskytuje se přirozeně v některém ovoci, jako jsou hrušky či hrozny. Jeho chuť i vzhled je velmi podobný běžnému cukru. Dobrá zpráva je, že je přírodního původu, vyrábí se fermentací. Jen pozor, při nadměrné konzumaci může mít projímavé účinky.

Ačkoli se jeho sladivost blíží normálnímu cukru (cca 70 - 80%), má téměř nula kalorií. Jeho kalorická hodnota je pouze 0,2 kalorií na gram, což je o 95 % méně než u bílého cukru. V těle nevstřebává. Jeho glykemický index je 0. Výborné je, že zabraňuje tvorbě zubního plaku.

Pro koho je vhodný? Pro všechny příznivce zdravého životního stylu, ale také pro diabetiky nebo při redukčních dietách.


Xylitol

Jedná se o takzvaný alkoholický cukr, je to sladidlo přírodního původu. Někdy jej můžete najít pod názvem březový cukr. Toto sladidlo se také vyskytuje ve švestkách, malinách nebo třeba kukuřici.

Xylitol je o 40 % méně kalorický než klasický cukr a je také vhodný pro diabetiky.

S dávkováním xylitolu to nepřehánějte, může mít při větší spotřebě projímavé účinky. Opět napomáhá snižovat riziko zubního kazu tím, že nevytváří zubní povlak, často jej najdete ve složení žvýkaček. 

Další cukry, které máme v nabídce: Kokosový cukr, Stevii v prášku i tabletkách.
www.dumbylinek.cz/cs/308/prirodni-sladidla-a-cukry


Pár tipů pro svobodný život bez závislosti na cukru:

  • Snažte se co nejvíce vyhýbat klasickému cukru.
  • Pijte jen vodu nebo neslazený čaj, případně ředěné ovocné šťávy.
  • Nekonzumujte ani potraviny s umělými sladidly, nejsou vhodnou volbou.
  • Když cukr, tak v čerstvém ovoci. Ještě nikdo neztloustl po snězení jablíček, švestek či borůvek.
  • Nekupujte hotové pokrmy, ani polotovary, u kterých si neumíte ověřit množství a obsah cukru.
  • Doma postupně omezujte a nahrazujte cukr v receptech.

Když cukry ve svém jídelníčku omezíte či snížíte na minimum, uvidíte, že se budete cítit lehčeji, zdravěji a třeba zhubnete a hlavně, již nebudete na cukru závislým.